اصول اولیه تعالی سازمانی

نویسنده:
webadmin-site
تاریخ انتشار:
20 آذر 1396
دیدگاه ها:
139609203

اصول اولیه تعالی سازمانی در افتتاحیه نشست ارزیابی تعالی سازمانی در شرکت پالایش گاز فجرجم توسط سر ارزیاب گروه تشریح شد.


1.نتیجه گرایی :از دیدگاه تعالی سازمانی یکی از ملزومات برتری ، کسب نتایج متوازن است که شامل نتایج حاصل برای تمام کارکنان ، مشتریان ، شرکاء ، تامین کنندگان و جامعه می باشد. یعنی بر خلاف مدلهایSO 9000 I که در آنها، تاکید بیشتر بر رضایت مشتری است ، در EFQM رضایتمندی و نتایج مربوط به همه ی ذینفعان مد نظر قرار می گیرد. نکته ی حائز اهمیت دیگر در مورد نتیجه گرایی این است که نتایج باید در اثر خط مشی و استراتژیهای ساز مان به دست آمده باشند نه عوامل تصادفی و خارج از اختیار سازمان . به طور مثال افزایش در آمدی که در اثر افزایش ناگهانی و پیش بینی نشده قیمت محصولات ، نفت و … اتفاق می افتد نمی تواند نشانه ای از رشد سازمان باشد.

2. 
مشتری گرایی:

ادامه حیات یک سازمان به تامین نیاز ها و انتظارات مشتریان وابسته است وحفظ آنهادر کسب سهم بازار وپیشی گرفتن از رقبا بسیارمو ثراست.

3. 
رهبری و ثبات هدف:

رهبران سرآمد ارزش ها و ماموریت سازمان را مشخص می کنند وثبات هدف دارند اما در صورت نیاز قادرند مسیر سازمان را تغییر دهند و با تشخیص به موقع لزوم اصلاحات و تغییر سبک رهبری از خود انعطاف پذیری نشان می دهند .

4. 
مدیریت بر پایه فرآیندها و واقعیا ت :

فعالیت های داخلی و ارتباطات سازمان باید شناخته شده و به طور سیستماتیک کنترل شوند. تصمیمات مرتبط با فعالیت های جاری و بهبود ها باید بر اساس اطلاعات مطمئنی اتخاذ شوند که شامل دیدگاه های همه ذینفعان باشد.

5. 
توسعه مشارکت کارکنان:

سازمان سرآمد از کارکنان سرآمد تشکیل می شود، چنین سازمانهایی توانا ئیهای بالقوه کارکنان خود را در سطوح فردی، گروهی و سازمانی شکوفا می کنند،عدالت را رشد داده و کارکنان خود را در امور مشارکت می دهند. آنها کارکنان خود را مورد توجه قرار داده و مورد تشویق و قدر دانی قرار می دهند که منجر به ایجاد انگیزه و تعهد آنان به استفاده از مهارتها و دانش خود به سود سازمان می شود.

6. 
بهبود، نوآوری و یادگیری مستمر:

استفاده از دانش ، نو آوری و یاد گیری ثروتی است که میتواند عامل برتری ساز مان باشد و در این میان سازمان هایی سرآمد هستند که به آموزش و توسعه دانش به چشم یک ضرورت بنگرند.

7. 
توسعه شراکت ها:

براساس دیدگاه تعالی سازمانی باید بین سازمان و شرکاء تجاری آن مثل تامین کنندگان (suppliers) و پیمانکاران (sub-contractors ) ارتباط سودمند و دو جانبه برقرار باشد.

8. 
مسئولیت های اجتماعی سازمان:

هر ساز مان وقتی در مسیر تعالی قرار می گیرد که به مسئو لیت های خود د ر برابر جامعه ومحیط زیست متعهد بوده و فعالیت هایش را با موازین اخلاقی و توقعات جامعه هماهنگ سازد.

معیار های مدل EFQM :

سید مهدی حاجی میرعرب ارزیاب ارشد این تیم ارزیابی در این نشست همچنین عوامل دخیل در مدل سرآمدی EFQM را در دو حوزه بررسی کرد.

• توانمند سازها

• نتایج
حوزه توانمند سازها شامل 5 معیار است که بیان کننده اجزا تشکیل دهنده یک ساز مان و چگونگی تعامل آنها با هم است. حوزه نتا یج نیز شامل 4 معیار است که دستاوردهای حاصل از عملکرد ساز مان را تشکیل می دهند

مطالب مرتبط

ناظمی

ساماندهی فرآیند واگذاری منازل سازمانی کارکنان

خزایی

ابلاغ مصوبه جدید پرداخت حقوق کارکنان عملیاتی وزارت نفت.

حراست

بازدید مدیرکل حراست شرکت ملی گاز ایران از تاسیسات شرکت پالایش گازفجرجم.

آزمایشگاه

سنجش انطباق مواد اولیه واحد های عملیاتی پالایشگاه با استانداردهای روز دنیا

نرم افزار حمل و نقل

معرفی سامانه جامع مدیریت هوشمند حمل‌ونقل و ماشین‌آلات.

مدیرعامل

تامین خوراک جدید پالایشگاه فجرجم از میدان گازی پازن